Rozhovor: Martin Brindza – zlatník

K rozhovoru sme si pozvali zlatníka Martina Brindzu. Rozprávali sme si o tom, ako je na tom dnešné výchova zlatníkov v škole, aké šperky najradšej vyrába, kto je jeho vzor, ??ako ho ovplyvnil COVID a či šperky podliehajú módnym trendom.

 

 

Martine, mohol by si sa čitateľom predstaviť?

Výučný list, v odbore zlatník a klenotník, som získal v roku 1997. Vlastné autorskú cestu som začal hľadať v roku 2013. Prenajal som si priestory na dielňu a po nociach tvoril, hľadal dodávateľa a učil sa podnikať. Vytvoril som kolekciu, založil značku a šiel s ňou na trh. Keďže sa moja kolekcia páčila a rozrástla o ďalšie produkty, časom som sa rozlúčil so stálym zamestnaním. Chcel som vybudovať niečo svoje a mal som na to ideálne podmienky. Dnes sa už prezentujem len pod svojou značkou Martin Brindza - zlatník.   



Si teda vyštudovaný zlatník. Čo tí škola dala, bolo toho veľa alebo málo?

To, že som sa vyučil na zlatníka, je pre bežných ľudí možno trochu

surrealistickej. Keď som sa začal verejne prezentovať a vystavovať, začali taky otázky typu: "A čo ste robil pred tým, než ste začal vyrábať šperky?". Popravde, pred zlatničinou som chodil na základnú školu.
Osnovy v školách sú aj v dnešnej dobe skôr zastarané a nepripraví žiaka na realitu zamestnanca. To nakoniec ani nejde, pretože určitá remeselná zručnosť a rutina určitých úkonov sa dá získať iba opakovaním rovnakého úkonu na spúste šperkov. Bez toho, aby bol zlatník šikovný - teda rýchly a taky všestranný - nemá šancu sa remeslom uživiť. Začiatky sú pre zlatníka tvrdé, a to aj po finančnej stránke. Preto to veľa žiakov po škole v krátkom čase vzdá. Ja som mal výhodu v tom, že som mal praktickú časť štúdií v už zavedené zlatnícke dielni. Už v šestnástich rokoch som mohol tvoriť šperky určené na predaj, za čo som dostával motivujúce vreckové.
 

 

Ako by si začínajúcim šperkařům odporúčal získať prax?

Hľadať uplatnenie musí učeň už počas štúdii. Odporúčam nájsť si akúkoľvek prax v dielni, pokojne aj počas prázdnin, tak som to mal ja. Prax spoločne sa samoštúdiom môže dať začátečníkovy potrebnú kredibilitu. Ak máš predstavivosť a baví ťa počítače, nauč sa program na 3D modelovanie. Práca s modelovacím voskom je tiež len o opakovanie a testovanie nových tvarov a techník. Správny zlatník sa nakoniec učí celý život ...

Nový zamestnanec sa overuje u predchádzajúcich zamestnávateľov, alebo od profesora na prax. Strata dôvery môže teda znamenať aj úplný koniec zamestnania sa v odbore.

 



Aké sú tvoje obľúbené techniky výroby?

Najviac používam techniku ??strateného vosku. Zlato k tomuto procesu ale samozrejme potrebujem taky! 

 

 

Aké šperky najradšej vyrábaš?

Najradšej vytváram šperky pre tí zákazníkov, ktorí cítia nadšenie pre príležitosť. Nie je tak dôležité, o aký šperk ide. Teší ma, že niekto bude mnou vyrobený šperk nosiť možná po celý život. V poslednej dobe sa v mojom okruhu narodilo veľa dievčatiek, z čoho mám nesmiernu radosť. A vytvoriť prvý osobný šperk pre tak nádhernú bytosť je jednoducho skvelé. Mám radosť, že mnou vytvorené detské náušnice už bude navždy ich prvý šperk, no nie je to nádherné?

 

 

Aké sú tvoje profesijné vzory?

V prvom rade je to môj bývalý kolega, mentor a všeumělec David G. Hrubec. Veronika Zárubová je bezpochyby najlepší zlatníci, ktorú poznám. Zo zahraničia je to Edward Spencer z Bostonu, majiteľ obchodu so šperkom a umením "Skylight Jewellers".

 

 

Je ťažké sa v dnešnej dobe uživiť výrobou a predajom šperkov? Ovplyvnila tvoji prácu pandémia?

Uživiť sa šperkom je asi rovnaké, ako u iných ručne robených profesií. Živí ma, robím nej radosť zákazníkom už veľa rokov a v tvorbe hodlám pokračovať. Bohužiaľ, rozprávame sa spolu zrovna v dobe, ktorá nie je príjemná pre nikoho z nás. Ja si pamätám veľkú recesiu pred desiatimi rokmi, a to môj odbor to nakoniec zvládol. Som zdravý, a ak budem naďalej, všetko ostatné prekonám taky. Aktuálne svetová situácia mne ale rozhodne finančne ovplyvnila. Extrémny nárast ceny zlata, to je naozaj memento, ktoré budeme znášať spoločne so zákazníkmi asi ešte dlho. Časť tvorby každého zlatníka tvoria svadobné šperk, to asi nemusím ďalej rozvádzať. Našťastie je tu ešte veľa príležitostí, kedy stojí za to urobiť niekomu radosť šperkom.
 

Moju prácu v zmysle tvorby toto obdobie ovplyvnilo taky. Vytvoril som si niekoľko šperkov na tému rúška, ako moje súkromné ??memento doby. V minulosti som už vytvoril kolekciu na podobné, trochu dystopické tému. Tá kolekcia ma dostala do druhého kola na vysokú školu, takže som s ňou vlastne tak úplne nepochodil. Odložil som teda opakovane jej pokračovanie a ďalej sa venujem aktuálnej tvorbe a prácu.
 

 


Ako sa vyvíja vkus ľudí v oblasti klenotov? Aký je súčasný trend?

Vkus sa v Čechách vyvíja pomaly, ale na dané možnosti dobre. V dizajne prevláda skôr strohý minimalizmus a florálny naivismus. Ja ho beriem ako zákazníkovu vstupnú bránu ku druhej časti. Ten tvorí už výraznejšie rukodělné šperky, adeptov na rodinné klenoty. V zlatníctve nie sú trendy tak rýchle, ako vo fashion. Fungujú ako spoločenský doplnok a tam na ročnom období zas tak nezáleží. Zmena trendu vo zmýšľaní zákazníkov trvá skôr niekoľko rokov ako jednu sezónu. Kvalitné šperk definuje taky jeho nadčasovosť. Keď mám byť aktuálna, určitý progres v Čechách sledujem v rôznorodosti materiálov a návrat k farebnému kovu, z čoho mám veľkú radosť. Progres je taky konečne v dotazoch o starostlivosť a opatrovanie, čo bolo dlho ignorované a šperk sa bral ako nezničiteľný. V zahraničí sa v detailoch navracia technika intarzie smaltu. Ružové zlato,farebné kamene, ktoré prechádzajú všetkými odtieňmi. Taky fantazijné výbrusy kameňov, to všetko ide hore. Progresívne zlatnícke domy používajú mimo klasických drahých kovov napríklad aj titán a hliník. Tie sa dajú povrchovo upraviť do celej palety farieb, ktoré podčiarkujú záplavu farebných kameňov. Spojenie 3D modelácie a klasické ručné práce dokáže vytvoriť šperk, o ktorom sa zlatníkom možno len zdalo a snívali o ňom leda na papieri.


 

 

Čo je pre tvoj tvorivý proces motorom, hnacou silou? Kde čerpáš nápady a inšpiráciu?

Nedá sa povedať, že by som vyrábal len moje tvorivé a autorské veci. Ja fungujem taky ako zákazkový zlatník. Dokazujú, že vytvoriť ide (takmer) všetko. Ak má zákazník predstavu, impulz alebo fragment toho čo by chcel, navrhnem mu, ako by som si daný šperk prestavoval. Pokiaľ nájdeme konsenzus, dohodneme sa na zákazke a termíne odovzdania. Moja hnacia sila je potom splniť časové domluvy a zároveň vytvoriť niečo pekné a kvalitného, ??na čo mu môžem dať doživotnú záruku. Inšpiráciu v mojej osobnej tvorbe čerpám z architektúry, urbanizmu a produktového dizajnu. Vo veľkom meste žijem celý život, obklopuje mne neustále, keď spím aj keď tvorím. Používam buď jeho fragmenty, alebo celej aglomerácie. Vychádzam z fotografií, náčrtov, 3D modelov rôznych návrhárov a architektov. Hnacou silou v osobné tvorbe je vnútorná pohoda. Niečo z toho nespočtu návrhov ma zaujme,dám si to do spojitosti so šperkom a potom u mňa nastane istá fascinácia. Tvorím často po nociach, už ten šperk chcem konečne vidieť hotový. Ako zvukovú kulisu si púšťam obľúbenú hudbu alebo filmy, ktoré už poznám naspamäť. Dám si pohárik vína a snažím sa tú predstavu vymodelovať. Ráno sa na to moje nočné tvorenia pozriem, použijem alebo zahodím, a jedu ďalej.

 

 


Čo berieš ako svoj zatiaľ najväčší úspech?

Osamostatnenia sa. Nemyslím len to profesijné ale taky vytvorenie si vlastného domova, svoj životný štýl. Nielen to, že si večer mám kam ľahnúť, ale že si ráno idem napríklad zabehať a následne ísť tvoriť, pracovať, alebo taky robiť niečo úplne iné.

 

 

 

Ako dlho ti trvá výroba prstienka?

Môže trvať dve hodiny, dva týždne, aj viac. Záleží na dizajne a použitej technológii. Napríklad odlievacie proces, Vidieť ako stratený vosk, zaberie pätnásť aj dvadsať hodín. Pred tým ale musím vypracovať model. Následne šperk opracovať, zasadiť kamene, opuncovat a tak ďalej. Budem ešte konkrétnejší. Moji zákazníci majú možnosť určitej spolupráce na výrobe svojho šperku v mojej dielni. Tá im v priemere zaberie štyri hodiny. To už máme hotové napriklad dva snubné prstene, ale zďaleka nie sú dokončené na odovzdanie. Pre laika je táto práca často prekvapivo vyčerpávajúce, ale zvládajú to taky dámy. V mojej zlatnícke dielni vytváram šperky zvyčajne do dvoch týždňov od objednania. V prípade nedostatku času je ale samozrejme možné dohodnúť si taky kratší čas vyhotovenia.  

 



Ako sa dostávaš k zákazníkom - jazdíš na veľtrhy, máš webové či facebookovej stránky?

Zákazníci sa skôr dostávajú ku mne. Áno, veľtrhy je možnosť, kde na seba prvýkrát narazíme osobne. A tiež cez tú najlepšiu reklamu, teda na odporúčania. Prezentujem sa takmer výhradne na svadobných veľtrhoch, taky kvôli nedostatku iných možností v Čechách. Príprava na ne mi ale zaberie veľa času, ale keď už to vypukne, tak si to snažím užívať. Vďaka nim som sa len tento rok prezentoval v štyroch mestách a dvoch krajinách. Stretávam sa na nich taky zo svojimi kolegami a tvoríme za tie roky niečo, čomu ja rád hovorím svadobné cirkus. Neoddeliteľnou súčasťou je taky už spomínaný marketing, takže áno taky sociálne siete. Priznám sa, že radšej šperky vytváram, než aby som ich prezentoval online.

 


Čo plánujete za novinky?

Nová webová stránka je už v určitom štádiu spustená. Tú som plánoval a aktualizujem. pravidelne. Bude obsahovať ďaleko viac textu a ukážky z tvorby na zákazku. Nové fotografie existujúcich a taky zatiaľ nezverejnených šperkov. Nové snubné a zásnubné prstene plánujem zverejniť taky. Novinkou budú doplnky ako detské náušnice a darčekové šperky k rôznym významným dňom. To všetko my zaberie ešte veľa času, a hotové to možno nebude nikdy. Ako som hovoril, šperky neberiem len ako trendovú záležitosť. Je to neustála tvorba a učenie sa po celý život.